Unibet dynamisk radio Premier League
Passionlab
Hur får man en oddsbaserad radiospot som sänds i direkt anslutning till en fotbollsmatch att vara aktuell där och då, precis innan spelet börjar?
Vi vet att relevans är avgörande för att nå en fotbollsintresserad, ständigt uppdaterad målgrupp. Vår utmaning var att kunna erbjuda just detta i radio. Vi såg en outforskad möjlighet att ytterligare stärka kundnyttan – att automatisera och effektivisera spelbolaget Unibets marknadsföring på flera plattformar för att få en så hög relevans som möjligt, även i traditionella medier som radioreklam. Vi visste redan att automatiserad och säljdrivande annonsering gav väldigt bra resultat i digitala ytor. Det Unibets kunder vill veta är sannolikhet och aktuella odds inför en match, men eftersom dessa ständigt ändras på grund av miljontals parametrar gick detta inte att förmedla i en vanlig statisk radiospot. Tills vi började utforska möjligheterna.
Lösningen? Dynamisk radioreklam där Unibet kunde anpassa sitt erbjudande, dvs. sina liveodds, i realtid. För att producera en spot mot alla hängivna supportrar som följer exempelvis Premier League, lät vi en riktig engelsman läsa in samtliga klubbnamn, dagar och oddsvariabler. Alla tänkbara matchkombinationer och möjliga odds – för ett år framåt. Resultatet går att höra i tusentals autogenererade spotar. En av dem är från en Premier League-match mellan Crystal Palace och Tottenham Hotspur, som fick äran att representera Unibet i denna tävling. Alla spotar går kontinuerligt med hög frekvens under hela Premier League säsongen 2023, brett i många olika svenska radiokanaler inom MTG, Viaplay och Bauer media med stationer som Rix FM, Bandit Rock, Lugna Favoriter, Power Hit Radio, Mix Megapol, och NRJ.
Genom att utmana tekniken blev Unibet troligtvis ett av de första varumärken i världen som kunde feeda fram varje matchs unika värden till en sömlös spot. Ett gigantiskt självläggande pussel där olika bitar genereras fram varje gång. Dessutom, utan att i princip någon kunde märka att radioreklamen var automatiserad. Oavsett om det gällde engelska Premier League, spanska La Liga, italienska Serie A eller vår egen Allsvenskan kunde vi leverera aktuell, relevant och supporternära information varje matchdag med de allra senaste oddsen i radioreklamen. Denna möjlighet begränsades inte bara till fotboll; den var enorm, och ingen av våra konkurrenter gjorde något liknande.
Utöver den viktiga aspekten att vara relevanta för målgruppen ville vi ta fasta på betydelsen av supporterskap och autenticitet. För att nå fram till kundernas känslor och få direkt igenkänning till rätt liga, spelades de olika ligorna in med riktiga engelska, spanska och italienska röster. På det sättet fick vi en direktlinje in till det lojala supporterhjärtat, som blir extra mottagligt när den älskade klubben nämns inför en viktig match.
Från januari till sista maj i år har Unibet kört dynamiska radiospotar 3586 gånger i svensk radio, med cirka 53 000 000 bruttokontakter. Cirka 64% av den svenska populationen har hört budskapen åtminstone någon gång. Det faktum att vi varit konsekventa, relevanta och dynamiska i kommunikationen visas de facto i Unibets siffror. Våra nytänkande dynamiska radiospotar var en starkt bidragande faktor till att antalet aktiva Premier League-spelande Unibet-kunder var 60 % högre än vad Unibets totala snittökning av aktiva kunder var under perioden januari till maj 2023. Succé!
Passionlab
- Projektledare: Johanna Törnblom
- Produktionsledare: Rebecca Fredriksson
- Copy: David Bengtsson
Unibet
- Marknadschef: Raúl Valencia López
Suzumuchi
- CTO marketing operations: Henrik Dreisler
- Head of creative dynamics: Johan Bryld