Bästa hundlivet, "En del av gänget"
Scandinavian Retail Center
Radiospoten togs fram som en del av en varumärkesbyggandekampanj för Doggy. Utmaningarna vi stod inför rörde målgruppens upplevelse avvarumärket. Man har inte haft en stark emotionell relation till varumärket, ochhar inte i tillräckligt hög grad associerat produkterna med svenskhet ocherfarenhet.
Tidigare marknadsföringsinsatser har främst varitproduktfokuserade, varför vi under våren 2024 ville gå ut brett medvarumärkesbyggande kommunikation. 2023 tog Doggy tillsammans med SRC fram enkommunikationsplattform som ska bygga varumärke med tonvikt på emotionellkommunikation. Med plattformen som grund var syftet med kampanjen att medkänslomässiga associationer lyfta kärnan i varumärket och få ut budskapet attDoggy handlar om "det bästa hundlivet för en älskad familjemedlem",samt att hundmaten är svenskproducerad sedan 1903.
Genom emotionella och positiva associationer till varumärketville vi öka det allmänna gillandet och stärka Doggys image. Vi tog fram treolika filmer med fokus på människor och hundar, där vi ville förmedla den närarelationen som man som hundvän kan känna igen sig i. Under konceptnamnet ”Endel av gänget” belyste filmerna situationer där hunden har en given plats igänget. Precis som övriga familjemedlemmar, får hunden hänga med på allt – ochdessutom helst vara i centrum. För att ge en folklig känsla som attraherar denbreda målgruppen användes speciellt framtagen musik – en specialskrivenljudlogotyp för Doggy, som skapar good vibes och som har ett härligt gung.
Ljudslingan är lite ”skev”, för att få lyssnarna att hajatill. Meningen var att låten skulle locka till skratt och fastna på hjärnan,vilket den också visade sig göra – till exempel har den fått stort engagemangpå TikTok där den också använts vid flera tillfällen. I radiospoten ville vispinna vidare på konceptet ”En del av gänget” och berätta att Doggy sedanstarten alltid satt hunden i centrum, samt lyfta att hundmaten ärsvenskproducerad.
Det lokala förstärks av speakerns klingande"Vårgårda-dialekt". Med kommunikationen skapade vi stark igenkänning,men framför allt en varm och härlig känsla.
Doggy
- Marknadschef: Lisa Müller
Scandinavian Retail Center (SRC)
- Kundansvarig: Richard Sverkersten
- Projektledare: Karin Serving
- Art Director: Melker Henningsson
- Copywriter: Anna Berling Liljeborg
- Digital specialist: Christian Andersson
ACME Gruppen
- Produktionsansvarig: Casper Jarmo
MDupont
- Kompositör ljudlogotyp: Max Dupont